Anna Larsson Photography: Peace and Quiet

Peace and Quiet

Photo by Anna


Att vara stilla med sig själv.
Att höra vad vi själva tänker.
Det är något som skrämmer de allra flesta människor. Det är flum.
Det är ingenting som ryms bland överfyllda almanackor, gym-pass, gräl och MacDonald's.
Vi skyndar oss och vi fortsätter att springa trots att fötterna skriker-svullnar-skaver,
men vi lyssnar inte, tills dagen kroppen och själen - irrat bort sig i den tätnande skogen
och vi inte vet vart vi hamnat.
Först då ställer sig många frågan Hur kunde det bli så här?Tyst gnager den där hur-frågan hål inom.

Jag tror och jag vet att den enda människa som du med all säkerhet
kommer att tillbringa resten av ditt liv med är dig själv.
Därför är det så viktigt att verkligen kunna lära sig att lyssna på sig själv.
Att vara här med mig. Vad är viktigt i mitt liv?
Att besluten jag tar ska vara mina egna, förankrade i mig.
Det är jag som är skeppet och ankaret ska ligga fast i botten där jag väljer att ankra!
Inte där mina släktingar, partner eller vem det nu kan vara vill.
Jag hör redan tusen nervösa röster.. Oh nej.. Det kan inte jag!
Men jag säger att det finns inget ord sådant ord.
Varje resa börjar inifrån dig själv.
Vi utvecklas ständigt, om vi tillåter oss att göra det.

Ta gärna min bild till hjälp och gör ett försök
att vara stilla med dig själv och höra vad
just du tänker..

Du får gärna lämna några tankar till mig via kommentar eller mejl!

Platsen på mitt foto rymmer hela min värld.
Floden inom mig är på väg att mynna ut i havet. Jag behöver ingen flytväst.
Jag är beredd.

7 kommentarer :

Jules sa...

Kloka ord. Sant är att vi ska tillbringa resten av vårt liv med oss själva. Dygnet runt. Året runt. I hur många år det vet vi aldrig. Men man kan göra det så angenämt som man bara kan.
Lugn och frid råd över din härliga bild.
Förut hade jag svårt med sådana tankar men så hände det några saker som förändrade mitt liv och jag började ta hand om mig själv. Lyssna på mig själv. Ibland även trösta mig själv.
Ha en jättefin torsdagkväll. Nu ska jag scrolla neråt i din blogg :)

Brita sa...

Härligt goa vännen!
Det är ju just så. Att kunna vara stilla är viktigt och att våga vara jag likaså. Det är inte alltid lätt, men mödan värd. Vacker bild att ta en stund med dessutom. Tack!
Sköt om dig
Kram

Anonym sa...

Hej Anna, vad fint du skriver. Det där borde man läsa varje dag,för då
kommer man till eftertanke. Jag älskar att vara uppe i Jämtland där är lungt och tyst man kan sitta
och titta på sjön hur länge som helst, jag brukar säga det är så tyst så man hör vad man tänker.
Vilken ro man får i kropp och själ.
Nu ska jag titta på din bild och drömma mig bort.
Kram Lotta

Inspiration i vitt sa...

Du är så klok Anna och du skriver sådana tänkvärda ord som vi alla behöver ta till oss.

Jag älskar faktiskt att umgås med mig själv och gör så väldigt mycket då detta är själv valt, gillar naturligt vis umgänge oxå och har ett stort sådant.
Kram på dig/ingela.

Unknown sa...

Very peaceful!

Karin Wijk sa...

Vad fint skrivet och jättevacker bild. Ja tänk om alla tog sig tid att lyssna till sitt inre och verkligen göra det som känns rätt i själ och hjärta. Men om det vore så lätt så skulle det nog finnas många fler harmoniska människor i världen. Jag gör så gott jag kan och försöker påminna mig hela tiden om att stanna upp och känna efter när det blir för stressigt, men det är inte alltid så lätt.
Vad roligt att du gjort ett besök och kommenterat på min lilla sida! Jag återkommer gärna och hälsar på här, blir nyfiken när jag läser och tittar på fina foton. Trevlig helg!

Anonym sa...

Tänkvärda tankar. Du har så rätt så.